Mielipide
Länsiradan matka jatkuu ilman Helsinkiä ja Kirkkonummea kohti jännittäviä kokouksia
KOMMENTTI Poliittinen päätöksenteko ei ollut Kirkkonummella vastuussa siitä, minkälainen sopimus oli tarjolla, kirjoittaa Kuntalehden toimittaja Jouni Lampinen.
Juna menee sitten Kirkkonummen ohi.
Näin pääministeri Petteri Orpo (kok.) kommentoi Ylen haastattelussa Kirkkonummen kunnanvaltuuston päätöstä torjua Länsiradan osakassopimus.
Päätös ei ollut helppo siitä äänestäneelle Kirkkonummen valtuustolle ja sitä ei tehty kevyin perustein.
Valtuutetut puhuivat koululaisista ja uhkakuvista, jos raidehankkeen kustannukset paisuvat niin, että ei enää suoriuduta lakisääteisistä tehtävistä.
Hyviä perusteluita esitettiin osakassopimuksen hyväksymisen puolesta ja sitä vastaan.
Tätähän poliittinen päätöksenteko on. Kukaan tuskin tietää tässä vaiheessa, miten hyvä tai huono Länsirata-hanke lopulta on.
Poliittinen päätöksenteko ei ollut Kirkkonummella vastuussa siitä, minkälainen sopimus oli tarjolla.
Osakaskuntien viranhaltijat sopivat valtion edustajien kanssa kustannusjaosta Länsirata-hankkeessa.
Hallitus on edistänyt Länsirata-hanketta, mutta Kirkkonummen valtuustossa nähtiin esimerkki siitä, miten ministerikin on ennen kaikkea kuntapäättäjä, kun kunta päättää asioistaan.
Kirkkonummen kunnanvaltuustossa valtuutettuna istuva opetusministeri Anders Adlercreutz (r.) äänesti osakassopimusta vastaan.
Opetusministerin tavoin Kirkkonummen valtuustossa vaikuttava valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) ei ollut paikalla äänestyksessä.
Ehkä Kirkkonummella tulos olisi ollut erilainen, jos olisi ollut takeita, että kustannukset eivät kasva liikaa hankkeen aikana. Ehkä Kirkkonummella toivotaan, että neuvoteltaisiin uudestaan ja löydettäisiin nykyistä parempi kompromissi.
Mutta ei, juna meni ohi jo, kuten pääministeri vähän toisella tavalla kuvasi.
Aikanaan on sitten kirkkonummelaisten katsottava heidän ohitseen pyyhältäviä junia ja seurattava jo sitä ennen, miten luonto kehittyy rakentamisen edetessä.
Tätähän moni Kirkkonummella pelkäsi, eli sitä, että saadaan haitat, mutta ei hyötyjä. Kirkkonummen päättäjät olivat eräänlaisessa pakkoraossa ja siinä tilassa he tekivät tällaisen päätöksen.
Toisenlaista oli aiemmin, kun valtio vastasi kansallisten raidehankkeiden rahoituksesta ja kunnat keskittyivät lähinnä kaavoituksen ja rakentamisen edistämiseen.
Nyt kuntien pitää laittaa jopa satoja miljoonia euroja kansallisesti merkittävien raidehankkeiden toteuttamiseen.
Samalla kuntalaiset joutuvat mukaan eräänlaiseen uhkapeliin. Jos hankkeet onnistuvat, niin kunnan veroprosentti ei varmaan ainakaan nouse.
Salon ja Lohjan valtuustot päättävät Länsiradan osakassopimuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä ensi viikolla.
Kuudesta osakaskunnasta Vihti, Turku ja Espoo ovat jo hyväksyneet osakassopimuksen.
Tätä ei ehkä moni enää muista Länsiradan historiasta, että isoin on jo hypännyt pois kyydistä.
Helsinki päätti suunnitteluvaiheen jälkeen, että nyt
riitti.