Mittavat korjaustyöt sulkevat tietunnelin pääkaupunkiseudulla vuodeksi - satama mukana yhteistyössä

Vuosaaressa asuu noin 40 000 asukasta, eli keskisuuren kaupungin verran ihmisiä.
Julkaistu Muokattu
Helsingin Vuosaaressa asuu noin 40 000 asukasta, eli keskisuuren kaupungin verran ihmisiä. Kuva: Arkisto.

Vuosaaren tietunneli Helsingissä suljetaan liikenteeltä 6. tammikuuta alkaen tunnelin korjaustöiden vuoksi. Tunnelin tekniikka ja rakenteet päivitetään kokonaisuudessaan. Sulun aikana liikenne ohjataan kiertotielle, joka kulkee Kehä III:lta Itäväylän, Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan. Arvioitu tunnelin sulkuaika on noin vuosi.

Sulun aloitus ajoitettiin vuoden alkuun, jotta sataman rahtiliikenne voi käyttää tunnelia vielä joulunalusviikkojen aikana. Työt tunnelissa alkavat kaikkien vanhojen teknisten järjestelmien purkamisella sekä tunnelirakenteiden korjaamisella.

– Vuosaaren tunneli on palvellut alueen liikennettä jo lähes 20 vuotta. Sen elinkaarensa päähän tullut tekniikka on vaihdettava. Työt ovat mittavia, ja niiden aikana uusitaan kaikki tärkeät järjestelmät, kuten paloilmoittimet, savunpoisto ja ilmanvaihto sekä kamerat ja valaistus. Samalla korjataan myös tunnelin rakenteita ja uusitaan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät, Fintrafficin hankepäällikkö Jukka Värri kertoo.

Valmistelevat työt Vuosaaren tietunnelin ulkopuolella alkavat jo loppukesästä muun muassa uuden laitetilan rakentamisella. Valmistelutöiden aikana tunnelin ulkopuolella on käytössä tilapäisiä liikennejärjestelyjä. Samalla tunnelin sulkuajankohtaa on saatu lykättyä, eikä se mene päällekkäin Vuosaaren metrosillan korjauksen ja metroliikenteen katkoksen kanssa. Tällä on varmistettu, että alueen liikenteeseen kohdistuvat vaikutukset pysyvät mahdollisimman hallittuina.

Turvallisuus edellä

Tammikuussa 2026 alkavien rakennustöiden ajaksi Vuosaaren tietunneli suljetaan kokonaan liikenteeltä, sillä tunneleiden tiukat turvallisuusmääräykset eivät salli liikennettä tunnelissa, jonka turvallisuusjärjestelmät eivät ole käytössä. Nämä järjestelmät ovat välttämättömiä, jotta häiriötilanteissa tunnelista voidaan pelastautua turvallisesti. Turvallisuusjärjestelmiin kuuluvat muun muassa paloilmoitin-, savunpoisto-, ilmanvaihto-, sammutusvesi- ja häiriönhavaintojärjestelmät. Lisäksi rakennustöiden työturvallisuus edellyttää riittäviä poistumisteitä, jotka pitkässä tunnelissa johtavat viereiseen tunneliin. Näistä syistä myös viereinen tunneli on suljettava liikenteeltä.

– Olemme tutkineet laajasti eri toteutusvaihtoehtoja, mutta valitettavasti saneerausta ei voida toteuttaa ilman tunnelin täyssulkua. Ymmärrämme, että sulku aiheuttaa alueella haittaa, vaikka vaikutusten minimoimiseksi onkin tehty paljon eri toimenpiteitä. Pitkien maantietunneleiden turvallisuutta ohjaavat kuitenkin sekä viranomaismääräykset että EU-tasolta tulevat vaatimukset, joita on noudatettava myös korjaustöiden aikana. Tunneliturvallisuusvaatimukset eivät mahdollista myöskään kaksisuuntaista liikennettä yhdessä tunneliputkessa. Tästä syystä purku- ja saneeraustöitäkään ei voida tehdä turvallisuusmääräysten mukaisesti pienemmissä osissa, esimerkiksi vain yhdessä tunneliputkessa kerrallaan, Värri kertoo.

Sulku kestää vuoden

Vuosaaren tietunneli on suljettu korjaustöiden vuoksi noin vuoden ajan, jolloin kiertotienä toimii sen virallinen varareitti Kehä III–Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Satamakaari–Vuosaaren satama. Virallinen varareitti on ollut säännöllisesti käytössä jo aiemmin muun muassa tunnelin huoltotöiden aikana, joten se on monelle tuttu reitti jo entuudestaan.

Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus ovat toteuttaneet varareitillä useita parannuksia. Merkittävimmät toimenpiteet ovat olleet lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Lisäksi Niinisaarentien ja Porslahdentien kiertoliittymää sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymää on parannettu vastaamaan erikoiskuljetusten vaatimuksia.

Tunnelihanke on ollut monen toimijan yhteinen ponnistus. Fintraffic on tehnyt tiivistä yhteistyötä Helsingin kaupungin ja Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa, jotka ovat vastanneet kiertotien suunnittelusta. Suunnitteluvaiheessa on tehty paljon yhteistyötä myös sataman kanssa, sillä yli puolet tunnelin liikenteestä liittyy satamatoimintoihin. Tietoa tunnelin sulusta on pyritty jakamaan alueen asukkaille mahdollisimman ajoissa. Myös paikallisia yrityksiä ja varhaiskasvatuksen toimijoita on informoitu hyvissä ajoin sulun vaikutuksista, jotta arjen sujuvuus voidaan turvata parhaalla mahdollisella tavalla.

Lähes 3000 raskasta ajoneuvoa

Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.

Powered by Labrador CMS