Kysymys on lasten tasa-arvosta - Hyvät oppimateriaalit ovat kunnan vetovoimatekijä
Mitä hyötyä on oppikirjoista ja oppimateriaalista koulussa? Miten oikeanlaiset oppimateriaalit tukevat oppimisen tuen uudistuksen onnistumista? Uudistus astui voimaan elokuussa.
Oppimisen tuen uudistuksen lähtökohtana on selkeyttää oppimisen tukea. Tarkoitus on antaa tukea oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Otava Oppimisen sisältöjohtaja Anna-Reetta Sipilä on tyytyväinen uudistuksesta.
– Mielestäni uudistus on erittäin tervetullut. Entinen tukimalli kuormitti opettajia eikä ollut kovin joustava. On hienoa, että opettajia kuultiin tässä asiassa.
Kysymys lasten tasa-arvosta
Nyt kun lakimuutos on astunut voimaan, on aika pohtia käytännön toteutusta. Opetusresurssien lisäksi tulisikin tarkastella sitä, kuinka paljon oppimateriaalia kouluilla on käytössä.
Suomen Kustannusyhdistyksen tekemän tutkimuksen mukaan käytössä olevan oppimateriaalin määrä vaihtelee suuresti Suomen kunnissa, minkä vuoksi lapset ja nuoret voivat olla hyvinkin eriarvoisessa asemassa, arvioi Sipilä.
– Myös huoltajat ovat heränneet siihen, että oppimateriaali ei ole itsestäänselvyys. Samalla kuulemme kasvavaa huolta kouluista, joissa oppijat ja opettajat kertovat meille, kuinka vajailla oppimateriaaleilla heidän täytyy selvitä.
Kuka sitten päättää, kuinka paljon ja mihin tilanteisiin oppimateriaalia hankitaan? Otavan sisältöjohtajan mukaan usein kuvitellaan, että kirjattomuus on opettajan pedagoginen valinta, kun usein on kyse puhtaasti siitä, että rahaa ei ole riittänyt hankkimaan kunnollisia työvälineitä opettajille ja oppijoille.
– Oppimateriaalin roolin ja merkityksen ymmärtää vain, jos on ollut läsnä tämän päivän luokkahuoneessa. Ammattimaisesti tuotettu oppimateriaali esimerkiksi auttaa konkreettisesti toteuttamaan erilaisten oppijoiden tukea.
Otavalta ilmestyy tänä vuonna kustantamon 20. aapinen. Tähtietsivät-aapisen jokaisessa ratkaisussa on otettu huomioon tuen uudistus. Se keskittyy nimenomaan siihen, miten oppilasta voi tukea moniammatillisesti ryhmässä tai yksilöllisesti. Ylipäätään Otavan sarjat rakennetaan aina tukemaan luokan pedagogisia käytäntöjä esimerkiksi yhteisopettajuutta tai kielitietoista opetusta.
Sijoitus oppimistuloksiin ja opettajiin
Otavassa ollaan valmiita osallistumaan kunnissa käytävään keskusteluun oppimateriaaleista.
– On paljon kuntia, joiden kanssa käymme jatkuvaa vuoropuhelua oppimateriaalista. Näissä kunnissa oppimateriaaliin panostaminen nähdään ammattitaitoisten opettajien vetovoimatekijänä ja oppimistulosten vauhdittajana, minkä vuoksi se on usein osa kuntastrategiaa. Olen aivan varma, että oppimateriin panostaminen tuottaa tulosta.
Sipilä haastaa kunnat tarkastelemaan oppimateriaalia paitsi vetovoimatekijänä myös arvovalintana.
– Teemme oppimateriaalimme aina yhdessä suomalaisten huippupedagogien kanssa. Otavan oppikirjat myös painetaan aina Suomessa Keuruulla. Oppimateriaalin valintaa voi siis tarkastella myös vastuullisuuden näkökulmasta. Lopulta kuitenkin tärkeintä on, että tavalla tai toisella kunnissa varmistetaan, että jokaisella lapsella ja nuorella on yhtäläinen oikeus ajantasaiseen ja ammattimaisesti tuotettuun oppimateriaaliin.
Lue lisää ja kuuntele uusi podcast-jaksomme oppimisen tuen uudistuksesta otava.fi/kuntapaattajat