Uutiset
Lainsäädännön arviointineuvostolta kovaa kritiikkiä hallituksen ajamalle hankintalain uudistukselle: "Olennaisia puutteita"
Hankintalain uudistamista koskevasta lakiehdotuksesta aiheutuvat keskeiset hyödyt ja kustannukset jäävät epäselviksi, valtioneuvosto tiedottaa.
Näin on arvioinut lainsäädännön arviointineuvosto, joka antoi lausunnon hallituksen lakityöstä työ- ja elinkeinoministeriölle.
Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos noudattaa välttävästi lainvalmistelun vaikutusarviointiohjetta.
Hallituksen esitysluonnoksessa on olennaisia puutteita ja esitysluonnosta tulee korjata neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista.
Lakiehdotuksen vaikutustenarviointia tulisi monin paikoin täydentää, neuvosto kehottaa.
Suuntaa antavaa arviota kaivataan
Lakiehdotuksessa on tuotu esille ehdotetuista muutoksista aiheutuvia säästöjä, tiedotteessa kerrotaan.
Lakiehdotus on kuitenkin viimeistelemätön, eikä siitä saa selkeää käsitystä lakiuudistuksesta aiheutuvien kustannussäästöjen suuruusluokasta kokonaisuudessaan.
Lakiehdotuksessa tulisi kuvata ehdotetuista muutoksista aiheutuvat keskeiset hyödyt ja kustannukset julkiselle taloudelle ja kansantaloudelle.
Lakiehdotuksessa on tunnistettu ehdotettujen muutosten hallinnollista taakkaa aiheuttava vaikutus.
Arviointineuvoston mukaan lakiehdotuksessa olisi kuitenkin hyvä antaa suuntaa antava arvio hallinnollisesta taakasta aiheutuvista kustannuksista hankintayksiköille ja yrityksille.
Lisäksi lakiehdotuksessa olisi tarpeellista arvioida, onko lakiehdotuksessa asetettu tavoite julkisten hankintojen kustannussäästöistä mahdollista saavuttaa, jos ehdotetut muutokset lisäävät julkiselle sektorille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa ja siitä aiheutuvia kustannuksia.
Isoja muutoksia
Lakiehdotuksella uudistettaisiin hankintalakia monin tavoin.
Lakiehdotuksella hankintayksiköiden omistukselle niiden yhdessä omistamasta sidosyksiköstä asetettaisiin uusi, 10 prosentin vähimmäisomistusvaatimus.
Hankintayksiköllä tarkoitetaan organisaatiota tai tahoa, esimerkiksi valtiota, kuntaa tai hyvinvointialuetta, joka vastaa tavaroiden tai palveluiden hankkimisesta.
Lakiehdotuksen mukaan hankintayksiköllä olisi myös uusi velvoite kilpailutuksen uusimiseen, jos kilpailutuksessa on saatu vain yksi tarjous.
Uudelleen kilpailuttamisvelvoite koskisi samaa hankintaa vain yhden kerran.
Muutoksena aikaisempaan on myös hankintayksikön vahvempi velvoite jakaa hankinta erillisiin osiin tai kilpailutettava hankinnan osat erillisillä tarjouskilpailuilla.
Lainsäädännön arviointineuvosto on itsenäinen ja riippumaton toimielin, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja hallituksen esitysten luonnoksista ja niiden vaikutusarvioinneista.
Lue myös: