HS: Turun tunnin juna toteutetaan, siitä ei ole kahta kysymystä, linjaa pääministeri Petteri Orpo – kunnilta miljardiluokan rahoitusta edellyttävä hanke etenee valtion johdolla

Matka Turusta Helsinkiin kestää nykyisellään vajaat kaksi tuntia rantaradalla. Välipysähdyspaikkoja ovat Salo, Karjaa, Leppävaara ja kuvassa näkyvä Pasila. Kuva: Jouni Lampinen
Julkaistu Muokattu

Turun tunnin juna vaikutti pysähtyvän, mutta nyt Turun ja Helsingin välille sijoittuva rautatiehanke on saanut lisää vauhtia.

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) haastaa osakaskunnat hankkeen seuraaviin neuvotteluihin Helsingin Sanomien haastattelussa.

Orpo ei kommentoi sitä, että taloudellisilta harteiltaan isoin kuntaosakas, Helsingin kaupunki, painoi jo jarrua rakennusvaiheen rahoitusta koskien.

Eikä pääministeri kommentoinut sitä, että Turun tunnin juna ei saanut yhtään EU-tukea, vaikka sitä haettiin 176 miljoonaa euroa hankkeelle.

EU:n kautta saatujen perusteluiden mukaan hanke ei täyttänyt riittävän hyvin tuen antamisen mahdollistavia vaatimuksia.

– Me toteutamme tämänkin hankkeen osalta hallitusohjelmaa sovitusti. Seuraavista vaiheista neuvotellaan kaupunkien kanssa, Orpo sanoi HS:n mukaan yksiselitteisesti.

Pääministeri painotti Helsingin Sanomille, että Turun tunnin junan toteuttamisesta ei ole kahta kysymystä.

Turun tunnin junana matkansa aloittanut ja sittemmin Länsiradaksi nimensä vaihtanut hanke maksaa yhteensä noin kolme miljardia euroa. Kunnille on kaavailtu miljardiluokan laskua hankkeesta ja moni on esittänyt epäilynsä, että kustannukset kasvavat selkeästi hankkeen aikana.

Turun, Espoon, Salon, Lohjan, Vihdin sekä Kirkkonummen päättäjien pohdinnat hankkeen hyödyistä suhteessa sen hintaan jatkuvat.

Valttikorttina nopeus

Helsinki ilmoitti aiemmin, että se ei olisi mukana rakennusvaiheen kustannuksissa.

Raidehankkeen valttikorttina on ollut se, että matka-aika Turun ja Helsingin välillä vähenisi vajaasta kahdesta tunnista 78–86 minuuttiin, jos Länsiratana nyt tunnettu hanke toteutuu.

Länsirata on kuntien ja valtion yhteinen hanke. Hankeyhtiötä rahoittavat molemmat osapuolet.

Suunnitteluvaiheessa valtio on vastannut 51 prosentin osuudella Länsirata Oy:n kuluista.

Tavoitteen mukaan koko Länsirata-hanke valmistuu vuonna 2032 eli projektin saattaminen loppuun ei ole ensimmäisen vaiheen jälkeen nykyisen hallituksen vastuulla.

Samoin vastuu rahoituksen järjestämisestä jakautuisi eri kausien päättäjille.

Väyläviraston hankearvioiden mukaan yksikään Helsinki–Turku-ratayhteyden kehitysvaihtoehdoista ei ylittänyt yhteiskunnallista kannattavuusrajaa.

Muutamaa vuotta myöhemmin Länsirata Oy julkisti kannattavuusarvion tulokset, joiden mukaan uusi Helsinki-Turku-ratayhteys kannattaa tehdä.

Traficomin ennusteiden mukaan matkustajamäärät eivät juurikaan kasva nykyisillä rataosuuksilla Helsingin ja Turun välillä.

Lue myös:

Powered by Labrador CMS