Uudenmaan RKP: Länsirata on järjetön hanke – "Jos kunnat hyväksyvät sopimuksen, ne ottavat tietoisen ja suuren riskin"

Raideyhteys Turkuun on jo olemassa Helsingistä ja siihen panostaminen olisi Uudenmaan RKP:n mielestä kannattavaa. Kuva: Markus Sommers
Julkaistu Muokattu

Länsirata on järjetön hanke, RKP tiedottaa.

Länsirata Oy:n osakaskunnat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi saavuttivat valtion kanssa neuvottelutuloksen länsiradan rakentamisesta Turun ja Helsingin välille.

Hanketta on aiemmin kutsuttu ”Turun tunnin junaksi”.

Lisäksi RKP tiedottaa, että projektin ensimmäisen vaiheen kustannusarvio, 1,32 miljardia euroa, sisältää merkittäviä epävarmuustekijöitä.

Kunnat sitoutuvat tässä vaiheessa rahoittamaan hanketta yhteensä 400 miljoonalla eurolla, ja valtio vastaa samasta summasta.

Uudenmaan RKP muistuttaa, että kunnille jää lasku maksettavaksi jos, tai pikemminkin kun, budjetti ylittyy.

Väyläviraston mukaan riskit voivat olla kymmenistä miljoonista jopa 150 miljoonaan euroon.

– Jos kunnat hyväksyvät sopimuksen, ne ottavat tietoisen ja suuren riskin, Uudenmaan RKP:n puheenjohtaja Karin Cederlöf sanoo.

– Sekä julkinen talous että kuntien talous ovat heikossa kunnossa – meillä ei ole varaa miljardihankkeisiin, joista on vain vähäistä tai ei lainkaan hyötyä. Nämä rahat ovat pois muusta tärkeästä, kuten kuntien päiväkodeista ja kouluista.

Ympäristölle tuhoisa

Taloudellisten riskien lisäksi Cederlöf varoittaa myös vakavista ympäristövaikutuksista, mikäli Länsirata toteutetaan.

– Hanke aiheuttaa suoraa ympäristön tuhoa. Rakentaminen merkitsisi ainutlaatuisten luontoalueiden tuhoutumista ja uhanalaisten lajien kärsimistä, Cederlöf sanoo. Lisäksi projekti aiheuttaa suuria ilmastopäästöjä, ja sen takaisinmaksuaika voi olla jopa 140 vuotta, Cederlöf jatkaa tiedotteen mukaan.

Uudenmaan RKP korostaa, että investoinnit tulisi suunnata olemassa olevaan infrastruktuuriin sekä taloudellisista että ympäristöllisistä syistä johtuen.

– On sekä viisaampaa että huomattavasti edullisempaa ylläpitää ja kehittää nykyistä rantarataa kuin aloittaa riskialtis Länsirata-hanke. Rantarata on lisäksi elintärkeä Länsi-Uudellemaalle.

Lue myös:

Powered by Labrador CMS