Jani Halmeen kolumni: Kuntien pitäisi leuhkia enemmän yrityksillään – Ylpeyttä äänessään, mistä ollaan kotoisin

Jani Halme on Parikkalassa ja Helsingin Käpylässä asua luennoitsija ja luova johtaja. Kuva: Soila Puurtinen
Julkaistu Muokattu

Markkinoinnissa puhaltavat nyt paikallisylpeyden tuulet. Yhä useampi yritys näyttää yhä ylpeämmin mistä ollaan kotoisin. Suomen johtaviin alkoholivalmistajiin lukeutuva Kyrö Distillery käy kelpo esimerkistä. Firman nimi viittaa kotikunta Isokyröön.

Yhtiön ensimmäinen hittituote Kyrö Napue Gin vastaavasti ammentaa seudulla 1700-luvulla käydystä Napuen taistelusta. Eivät Pohjan sodan viimeiseen taisteluun osallistuneet taineet aarvistaa, että heidän nujuamisestaan kehitetty bränditarina hurmaa jopa berliiniläiset tonicin ystävät.



Naapuripitäjä Koskenkorva yhdistetään väkijuomaan laajalti ympäri Suomea. Pian myös ympäri maailman. Koskenkorva -viinabrändin omistaja Anora on valjastanut tuotteen valmistuskylän kansainvälisen kaupan veturiksi. Koskenkorva vodka haluaa erottautua kiivaasti kilpailuilla maailmanmarkkinoilla ”Vodka from a village” -konseptillaan.

Mainonnassa kerrotaan tunteisiin käyvää tarinaa pienestä syrjäkylästä, jossa jokainen kyläläinen on tavalla tai toisella sidoksissa myytävään tuotteeseen. Ja seisoo ylpeänä sen takana. Uskoisin Anoran haluavan näin liittävän tuotteeseensa mielikuvia aitoudesta ja ylisukupolvisesta käsityöläisyydestä. Hyviä mielleyhtymiä menekin edistämisessä.

Synnyinseutuun nimeään myöden kiinnittyvät myös Parolan rottinki ja virvoitusjuomavalmistaja Laitila. Meijeri- ja juomajätti Valio on innostunut paikallisuudesta jopa siinä määrin, että ovat brändänneet Suomen suurimmassa kaupungissa tekemiään mehujaan “Pitäjänmäen mehutehdas”- nimisiksi. Pakkaukseen on rajattu logoelementiksi tehtaan vanha osa, koristeellinen punatiilinen rakennus. Suurimmatkaan yhtiöt eivät halua enää olla suuria.



Markkinointistrategian oppikirjoissa ilmiö tunnetaan nimellä ”Local hero”, paikallissankari. Yhtiöt pyrkivät erottautumaan kilpailijoistaan kertomalla ylpeyttä äänessään, mistä ollaan kotoisin. Ei olla kasvottomia, ollaan aitoja ja rehellisiä. Ollaan ylpeitä omista huudeista. Synnyinkuntaan sitoutuminen antaa lupauksen omien kulmien puolustamisesta kaikkina aikoina. Kouvolan lakritsi ei voi koskaan siirtää tuotantoaan Kotkaan. Kuluttajat palkitsevat ostoissaan tämän strategian, ei sitä muuten tehtäisi.

Nyt kun firmat ovat niin innoissaan kunnista, niin pitäisikö kuntien olla näyttävämmin ylpeitä yrityksistään? Väitän että yhä useamman kunnan ja kaupungin kannattaisi markkinoida äänekkäämmin seudun kärkiyritysten ja niiden synnyttämien mielikuvien kautta. Luonnollisesti firmojen luvalla ja yhteistyössä heidän kanssaan. Muiden yritysten mahdolliset soraäänet tyynesti kestäen.



Kyllähän yrityksistä toki ylpeitä ollaan ja niiden nimet sekä logot näkyvät kaupunkien omissa seminaaripowerpointeissa. Peräänkuulutan julkista, suuremman kokoluokan brändiyhteistyötä. Yritysbrändien esiin nostamista maantiekylteissä, sosiaalisen median julkaisuissa, mainonnassa, kaikkialla.

Kaikkia firmoja ei tietenkään voi mainontaan nostaa, mutta sellaista se on. Markkinointi on valintoja. Kärkiyrityksien kautta mielikuviin vaikuttaminen hyödyttää kaikkia yrityksiä.

Jani Halme

Jani Halme on Parikkalassa ja Helsingin Käpylässä asuva luennoitsija ja luova johtaja.

Powered by Labrador CMS