Nikotiinipussit koulun vessassa – kuka kantaa vastuun?

Ehkäisevä päihdetyö kouluissa on kriittinen osa nuorten hyvinvoinnin tukemista, ja kunnalla on päävastuu sen toteutumisesta.

Kuvitus: Krut Collective, krut.fi
Julkaistu Muokattu

Uudet nikotiinituotteet, kuten sähkösavukkeet ja nikotiinipussit, ovat tulleet osaksi koulujen arkea. Oppilaat käyttävät niitä koulupäivän aikana esimerkiksi wc-tiloissa, ja tuotteiden käyttö, myynti ja välitys voivat aiheuttaa järjestyshäiriöitä sekä oppilaissa levottomuutta ja keskittymisvaikeuksia. Osa yläkouluikäisistä nuorista on jo koukussa nikotiiniin.

Opettajat kokevat usein olevansa voimattomia: tuotteita ei tunnisteta helposti, eikä keinoja puuttua aina ole. Tukea lopettamiseen voi olla vaikea saada, varsinkin alaikäisille.

Yläkoulujen nikotiinittomuuden edistämistyön toteutumisesta tekemämme selvityksen ansiosta ymmärrämme nyt paremmin koulujen kohtaamia haasteita ehkäisevässä päihdetyössä. Meitä huolestuttaa se, että selvitys osoittaa, että ehkäisevä päihdetyö jää monissa kouluissa hajanaiseksi ja yksittäisten työntekijöiden harteille.

Johtamisen puute uhkaa ehkäisevän työn vaikuttavuutta

Tiedämme tutkimuksista, että vaikuttava ehkäisevä päihdetyö edellyttää selkeitä rakenteita, pitkäjänteisyyttä ja koko kouluyhteisön sitoutumista.

Selvityksessämme näkyi suuria eroja koulujen välillä erityisesti ehkäisevän päihdetyön johtamisessa. Osassa kouluista vastuut ovat epäselviä, opiskeluhuoltosuunnitelmat eivät anna konkreettisia työkaluja ja yhteistyö koulun, koulutuksen järjestäjän ja hyvinvointialueen välillä on vähäistä. Tarvitsemme yhtenäistä linjaa ehkäisevän päihdetyön johtamiseen kaikilla kolmella tasolla, ja tätä voidaan rakentaa vain yhteistyössä.

Monissa kouluissa koetaan, ettei ehkäisevään päihdetyöhön ole tarpeeksi aikaa, resursseja tai osaamista. Ehkäisevä työ typistyy helposti pistemäisiin toimiin, kuten teemapäiviin, vaikka pysyvä muutos vaatisi paljon enemmän. Osa kouluista on kehittänyt omia strategioitaan nikotiinituotteiden käytön ehkäisemiseksi, mutta nämä toimet ovat usein koulukohtaisia ja vaativat paljon henkilöstöltä.

Kunnat eivät voi jättää kouluja yksin tämän haasteen kanssa. Tarvitaan selkeitä rakenteita, tukea ja valmiita malleja, joiden avulla koulut voivat tehdä pitkäjänteistä työtä.

Toimiva esimerkki osoittaa, että muutos on mahdollinen

Selvityksessämme löytyi myös kouluja, joissa nikotiinittomuuden edistäminen on onnistunut. Siellä linja on selkeä, oppilaat ja huoltajat ovat mukana ja ehkäisevä työ näkyy arjessa. Tämä ei ole sattumaa – taustalla on johdon sitoutuminen, rakenteet ja toimiva yhteistyö kunnan ja hyvinvointialueen kanssa. Kunta on tarjonnut koululle aktiivisesti tukea ja koulutusta, roolit on määritelty ja yhteistyön rakenteet ovat kunnossa.

Yläkouluikä on kriittinen vaihe nikotiinituotteiden käytön aloittamiselle. Siksi koulun toimintakulttuurilla ja ehkäisevällä työllä on suuri merkitys. Mutta koulut eivät selviä yksin. Meidän viestimme on selkeä: kuntien ja hyvinvointialueiden on kannettava vastuunsa. Tarvitaan selkeitä vastuunjakoja, riittävät resurssit ja koulutusta henkilöstölle. Tämä työ ei saa jäädä ylimääräiseksi lisätehtäväksi, vaan sen täytyy olla osa koulun perustehtävää.

Yhteinen vastuu nuorten hyvinvoinnista

Ehkäisevä päihdetyö voi onnistua, mutta se tarvitsee johtamista, rakenteita ja yhteistyötä. Meillä on mahdollisuus vahvistaa nikotiinittomia toimintaympäristöjä ja tukea nuoria rakentamaan terveempää arkea.

Nyt on kuntien aika toimia.

Lue selvitys kokonaisuudessaan FressisEdu-sivustolta

Matleena Eemola, terveyden edistämisen asiantuntija

Tuuli Hynynen, terveyden edistämisen asiantuntija

Syöpäjärjestöt

Powered by Labrador CMS