Voisiko verkkokaupasta tulla Itä-Suomen elinvoiman pelastaja?

Kirjoittajat ovat yrittäjyyden ja verkkokaupan asiantuntijoita.
Julkaistu Muokattu

Verkkokauppa kasvaa edelleen ja esimerkiksi Mikkelin seudulla on varsin vahva keskittymä isoja verkkokauppoja. Tämä herättää ajatuksen: voisiko verkkokauppa olla avain Itä-Suomen uuteen elinvoimaan?

Monelle verkkokauppa tarkoittaa Kiinasta saapuvaa halpaa pakettia, jonka sisältö voi yllättää monella tapaa. Kaupan liiton mukaan viime vuonna Suomeen saapui yli 28 miljoonaa verkkokauppalähetystä, joista 98 % tuli Kiinasta.

Silti kotimaisillakin on toivoa: vuoden 2025 toisella neljänneksellä kotimainen verkkokauppa kasvoi lähes 5%. Vuonna 2024 suomalaiset ostivat verkosta kaikkiaan 5,4 miljardilla eurolla.



Vaikka tavara olisi valmistettu samassa Kiinan tehtaassa, on täysin eri asia tilata se suomalaiselta verkkokauppiaalta kuin Kiinasta. Kun kuluttaja ostaa suomalaisesta verkkokaupasta, eurot eivät valu suoraan ulkomaille vaan kiertävät alueen yrityksissä, palkoissa ja palveluissa.

Paikallinen verkkokauppayrittäjä maksaa arvonlisäveroa, kiinteistö- ja tuloveroja sekä palkkaveroja – tuloja, joilla ylläpidetään yhteiskunnan palveluja. Jokainen tilaus luo myös työtä logistiikkaan, asiakaspalveluun ja markkinointiin.

Kotimainen toimija paitsi maksaa verot Suomeen, noudattaa kuluttajansuojaa ja tarjoaa luotettavaa palvelua. Ostopäätös on arvovalinta, jolla jokainen voi tukea Suomen ja oman alueensa elinvoimaa ja lisätä yrittäjyyden mahdollisuuksia.

Etelä-Savosta voi nousta menestystarinoita, jotka leviävät verkkokaupan avulla maailmalle. Verkkokaupassa kaikki kilpailijat ovat yhtä lähellä – vain muutaman klikkauksen takana – mikä antaa myös pienille erikoistuneille toimijoille ennennäkemättömän mahdollisuuden löytää asiakkaansa ympäri maailman.

Verkkokauppa ja kivijalkaliike voivat tukea toisiaan. Verkkokauppa tuo tuotteet ja palvelut esille laajalle yleisölle, mutta samalla se voi houkutella kävijöitä ja turisteja poikkeamaan myös fyysiseen myymälään. Näin verkkokauppa rikastuttaa paikallista kaupunkikuvaa ja palvelutarjontaa.

Vahva paikallinen verkkokauppa tarkoittaa lyhyempiä toimitusketjuja, parempaa huoltovarmuutta ja kestävämpää kulutusta. Se voi hyödyntää tyhjillään olevia halleja varastoina, synnyttää uusia työpaikkoja ja luoda innovaatioita.

Se tarjoaa uusia yrittäjyyden mahdollisuuksia, mutta edellyttää huolehtimista infrasta: toimivista tietoliikenneyhteyksistä ja logistiikasta – tavaran ja tiedon pitää liikkua, jotta alue voi kasvaa.

Itä-Suomelle verkkokauppa on mahdollisuus osana maailmanlaajuista, digitaalista markkinaa. Verkkokaupat pitävät alueen asuttuna ja elinvoimaisena. Pieni voi olla suurta verkossa.

Yrittäjyyden ja verkkokaupan asiantuntijat

Sari Kujala
Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Heli Tavasti
Mikkelin seudun Uusyrityskeskus ry

Powered by Labrador CMS