Onko syytä hätähuutoon ammatillisten opintojen puolesta?
Lukuisat opettajat ja nuorten vanhemmat väittävät, että ammatillisen koulutuksen leikkaukset ja samanaikainen reformi ovat johtaneet opetuksessa ja oppimisessa kestämättömiin tilanteisiin.
Hätähuutoja ammatillisen opetuksen puolesta on kuultu runsaasti.
Sari Multala, kok., Vantaalta ja Pilvi Torsti, sd., Helsingistä istuvat eduskunnan sivistysvaliokunnassa, joka käsittelee koulutukseen liittyviä asioita. He ovat myös kaupunginvaltuutettuja, Multala Vantaan kaupunginhallituksen puheenjohtaja.
Torsti korostaa, että ammatillisten opintojen opettajat ovat olleet mahdottoman tehtävän edessä, kun joutuvat supistuvilla budjeteilla suuren reformin läpiviemiseen.
– Opettajat ovat nähneet jo reformin alkuvaiheessa, että jotkut asiat eivät kerta kaikkiaan voi toimia. Lähiopetusta on liian vähän. Ei ole myöskään aikaa työpaikoilla tapahtuvan oppimisen ohjaamiseen ja erityistarpeisille nuorille.
Multala myöntää henkilökohtaisen ohjauksen puutteen ongelmaksi.
– Se on varmasti asia, johon pitää tulevaisuudessa panostaa.
Multala muistuttaa, että lähiopetuksen vähentyminen alkoi ennen kuin ammatillisesta koulutuksesta leikattiin varoja.
– Erityisesti peruskoulupohjalta tuleville nuorille on tärkeää, että opetus olisi kokonaisia viikkoja, ei vain joitakin tunteja tai päiviä. Se ei välttämättä tarkoita sitä, että istutaan kaikki päivät koulun penkillä. Pitää olla selkeä ohjelma, jossa on mukana myös oppiminen työpaikalla, hän sanoo.
Lue Vastakkain-sarjan haastattelu kokonaan tuoreesta Kuntalehdestä.