Kuntalehden gallup: Miten lähellä on tosiasiallisesti saavutettava palvelu?
Kuntalehden gallupissa kysymme kolmelta kuntapäättäjältä yhden ajankohtaisen kysymyksen. Tällä kertaa vastausvuoron saavat valtuustojen puheenjohtajat Sirpa Iivari Kemijärveltä, Matleena Kivelä Uuraisilta ja Krista Kiuru Porista.
Krista Kiuru (sd.) Porin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja
Tosiasiallisesti saavutettavat palvelut ovat sellaisia, että ne vastaavat väestön tarpeisiin ja niitä tarjotaan riittävällä tavalla lähellä ihmisiä. Palvelut voivat olla erittäin lähellä ja käytettävissä jopa kotisohvalta digitaalisten tai kotiin tuotavien palveluiden kautta.
Monet palvelut ovat saatavilla ihmisen elinympäristössä ja käytettävissä toistuvasti jopa päivittäin. Kilometritarkkuudella on vaikea määritellä, mikä on tarpeeksi lähellä. Palvelut voivat edellyttää laatu- ja sisältötekijöistä lähtien erityisosaamista ja investointeja, joita ei ole kaikkialla.
Todellista saavutettavuutta ei siis mitata vain kilometreissä, vaan siinä, saavatko ihmiset tarpeisiinsa nähden riittävät ja mahdollisimman hyvät palvelut.
Matleena Kivelä (sd.) Uuraisten kunnanvaltuuston puheenjohtaja
Ei ole ihan yksinkertaista määrittää, kuinka lähellä on tosiasiallisesti saavutettava palvelu. Pohdinta tästä aiheesta tiivistyy vahvasti käyttäjän näkökulmaan. Mikä on palvelun tarve ja millaiset valmiudet henkilöllä on käyttää sitä?
Esimerkkinä saavutettavasta palvelusta mainitsen meidän kouluruokailun. Se on tarjolla keskuskoululla ja kolmella kyläkoululla joka arkipäivä. Ruoka on tutkitusti maukasta ja lähes kaikki oppilaat käyvät sen syömässä koulussa ollessaan.
Toisenlainen palveluesimerkki on meidän rakennusvalvonta, joka toteutetaan kuntayhteistyönä Saarijärven kaupungin kanssa. Fyysisesti tämän voisi mieltää kaukana olevaksi ja hankalasti saavutettavaksi, mutta omakohtaisen kokemukseni mukaan palvelu on niin sanotusti kädenojennuksen päässä eli matkapuhelimessani. Sitä on kohtuullisen helppo käyttää ja vasteaika on nopea.
Yhteenvetona sanoisin siis, että tosiasiallisesti saavutettava palvelu on sellainen, jonka käyttäjä kokee omilla taidoillaan, käytettävissä olevilla välineillään ja aikataulullaan helpoksi käyttää.
Matleena Kivelä. Kuva: Kivelän arkisto
Sirpa Iivari (YKY, Yhteinen Kemijärvi -ryhmä) Kemijärven kaupunginvaltuuston puheenjohtaja
Tosiasiallisesti saavutettavan palvelun läheisyyden määritelmä on laaja. Se voi olla vain muutaman klikkauksen päässä omalla tietokoneella tai missä vain oletkin, ja paljon muuta.
Digitalisaatio on mahdollistanut jo monen palvelun tarjonnan netissä. Toisaalta liiaksikin, sillä meillä on vielä ikääntyneitä, jotka ovat palvelujen saavutettavuuden näkökulmasta syrjäytymisvaarassa. Ylikunnalliset ja kiertävät asiakaspalvelut voisivat olla vaihtoehtoisia lähikuntien yhteispalvelumuotona ja ne ennaltaehkäisisivät ikääntyneitä palveluista syrjäytymiseltä. Tällaiset palvelut voisivat toimia ikään kuin välimuotona, kunnes digitalisaatio on käynyt läpi kaikki sukupolvet.
Etäpalveluja voisi lisätä nopealla saavutettavuudella esimerkiksi nuorisopalveluissa, liikuntapalveluissa ja kuntien vuokra-asuntojen välityksessä. Teams-palvelujen mahdollisuutta voisi kehittää vielä pidemmälle ja vähentää varsinaisia kuntien kiinteistöomistuksia. Muutos on osa elämää ja vain rohkeus on rajana palvelumuutoksille.
Sirpa Iivari. Kuva: Iivarin arkisto
Lue myös: