Kuntien oman viestintäväen lisäksi käytetään yhä enemmän ulkopuolista apua

Kuva: Riikka Hurri
Julkaistu Muokattu

Kuntalehden sähköpostikyselyn mukaan Suomen suurimmat kaupungit käyttävät säännöllisesti viestintätoimistoja. Toimistot valitaan kilpailuttamalla, ja suurimmilla kaupungeilla on puitesopimuksia useiden toimistojen kanssa. Niillä on myös kymmeniä omia viestintäammattilaisia.

Brändin rakentaminen, imagon kirkastaminen ja tietoisuuden lisääminen ovat tavoitteita, joihin kaupungit käyttävät viestintätoimistoja. Strategiseen viestintään viitataan useissa Kuntalehden kyselyn vastauksissa.

Monissa kunnissa viestinnän kehittäminen on selkeä kehittämisalue. Isoissa kaupungeissa toiminnalla on jo pitkät perinteet, mutta joissakin pienemmissä kunnissa alaa on alettu kehittää tosi mielessä vasta viime aikoina.

Viestintä toimii useissa kunnissa samassa yhteydessä matkailun, markkinoinnin tai tapahtumajärjestämisen kanssa. Brändin arvellaan olevan yhä tärkeämpi, kun kunnat kilpailevat asukkaista tai yrityksistä.

Lue koko juttu tuoreesta Kuntalehdestä 11/2019.

Powered by Labrador CMS