Kuntien strategiaosaaminen on lapsenkengissä
Ei ole ihme, jos kuntastrategia ei toivotusti toteudu, vaikka konsulttien laskut hikeä kunnankamreerin otsalle nostavat. Vaasan yliopistoon tehdyn tutkimuksen mukaan kuntien ja kaupunkien päättäjistä vain neljä prosenttia tuntee oman kuntastrategian painopistealueet.
Valmennusyritys Kissconsulting Oy:n toimitusjohtajan Maarika Mauryn tutkimuksen mukaan työntekijöiden tuntemus strategioista julkisissa organisaatioissa on hukassa peräti 98 prosentilla työntekijöistä. Myös päättäjä- ja johtotasolla oli haasteita. Tutkimus on osa Vaasan yliopistoon tehtävää väitöskirjatyötä.
-Kuntastrategioissa on aivan liian paljon asioita. Halutaan miellyttää kaikkia ja sinne laitetaan väkisin kaikki mahdolliset asiat. Siinä menee puurot ja vellit sekaisin, Maarika Maury huokaa.
Päättäjät pihalla
Maury sohaisee erityisesti kuntien päättäjien suuntaan, jotta viestiä saadaan vietyä tulevaisuuden suuntaviivoista aina johtoportaalta alimmalle suorittavalle tasolle saakka. Tutkimukseen osallistuneista 281 kuntien johto- ja päättäjätasoisista henkilöistä vain 4 prosenttia tunsi kunnan strategian painopisteet.
-On johtajien ja esimiesten tehtävä varmistaa, että strategian painopisteet ovat tiedossa. Kun työntekijät tuntevat strategian, niin työyhteisön työtyytyväisyys kasvaa. Kaikki lähtee johdon tekemästä työstä asian eteen. Jos strategian painopisteitä ei tunneta johtoportaassakaan, niin hankala siihen on tavallisten työntekijöidenkään sitoutua, Maury huomauttaa.
Suuntaa voi muuttaa
Tutkija uskoo ja tietää, että johdonmukaisesti töitä tehden myös kuntaorganisaatioissa saadaan viesti perille. Se kuitenkin vaatii paikoin uusia rohkeita avauksia lähteä tekemään asioita uudella tavalla.
-Jos strategia jää tuntemattomaksi, ei toimenpiteitä sen edistämiseksi tapahdu. Kunnissa pitää kokeilla uudenlaisia strategiamalleja. Tarvitaan enemmän tekoja kuin suunnitelmia, enemmän innovatiivisuutta ja yksinkertaisempia strategiamalleja, muistuttaa Maarika Maury.
Lisää aiheesta: