Some vai printti avuksi kuntavaalikampanjaan – tai kumpikin?

Nuorisovaltuustojen liitto Nuva ry on aktiivinen sosiaalisessa mediassa, mm. Instagramissa.
Julkaistu Muokattu

Some vai printti – tai kumpikin? Siinäpä pähkäiltävää kuntavaalikampanjoinnissa.

Etenkin nuoret kuntavaaliehdokkaat vannovat nyt sosiaalisen median nimiin. Varttuneemmat tuntuvat luottavan enemmän lehtimainontaan, esitteisiin ja perinteiseen jalkatyöhön. Tiukka talous asettaa rajoja niin ehdokkaiden kuin puolueidenkin budjeteille.

– Somen merkitys on kasvamaan päin ainakin minun ikäluokassani. Siellä tavoittaa paljon oman ikäisiä potentiaalisia äänestäjiä. Jalkatyö on kuitenkin kaikkein tärkeintä. Ihmisiä on tavattava ja heidän asioilleen on oltava aikaa vaalienkin välillä, sanoo vasemmistoliiton kajaanilainen valtuutettu Miikka Kortelainen, 23.

Lohjalainen RKP:n ehdokas Rebecka Streng, 19, pitää sosiaalisen median merkitystä vaalityössä ”äärimmäisen tärkeänä”. Lähestulkoon koko hänen kampanjansa perustuu someen.

rebecka_streng_twitter

Eduskuntapuolueiden puoluesihteereiden mukaan sitä kalliimmat ovat vaalikampanjat, mitä suurempi on kaupunki.

– Pienissä kunnissa ehdokkaamme selviävät varsin kohtuullisilla panoksilla, keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska sanoo.

Kuntalehden kyselyn mukaan enemmistö eduskuntapuolueista pyrkii supistamaan vaalibudjettejaan edes jonkin verran viime kuntavaaleista. Vihreät on poikkeus, vaikka puolue panostaakin nettiin. Puolueen kuntavaalibudjetti yli kolminkertaistuu edellisistä vaaleista.

Vihreän liiton vaalibudjetti, noin 450 000 euroa, on kuitenkin puolueiden joukossa keskiluokkaa. Esimerkiksi kokoomuksella, SDP:llä ja perussuomalaisilla on selkeästi suurempi.

Kuntalehti.fi julkaisee vuoden 2012 kuntavaalien vaalibudjettitietoja kattavasti torstaina 13.10.

Lisää kuntavaalien budjeteista torstaina 13.10. ilmestyvässä Kuntalehdessä 10/2016.

Lue myös:

Tutkija: Kunnallisjärjestöjen vaalirahat jäävät pimentoon

Liian harva äänestää kuntalaisen tärkeimmissä vaaleissa

Powered by Labrador CMS