Päätoimittajalta

Enemmistön pitää reagoida, puuttua ja ottaa kantaa, kun tasavertaisuus pelottaa öykkäreitä

Maailma muuttuu, kun kaikki välittävät. Sateenkaarinuoret tarvitsevat erityistä suojelua.

Tiina Ojutkangas
Julkaistu Muokattu

 Miten kenelläkään voi olla jotain sitä vastaan, että kaikki ihmiset olisivat samanarvoisia kotona, töissä, koulussa, rakkaudessa.

Pridea on vietetty eri puolilla Suomea kesäkuun ajan. Kuukausi huipentuu lauantaina Helsinki Prideen, joka on Suomen suurin ihmisoikeus- ja kulttuuritapahtuma. Isoja tapahtumia on ollut tai tulee olemaan kaikissa suurissa kaupungeissa, kuten Tampereella viikko sitten. Pride-tapahtuma on tulossa elokuussa niin muun muassa Turkuun kuin Savonlinnaan.

Kysymys ei ole kuitenkaan pelkästään tapahtumasta, marssista tai puistojuhlasta vaan ennen kaikkea ihmisten elämästä: oikeudesta elää rauhassa, tasavertaisena riippumatta siitä, kuuluuko seksuaali- ja tai sukupuolivähemmistöön vai ei.

Järkyttävää vuosi toisensa jälkeen on seurata sosiaalisen median keskustelua, vähättelevää ja vihamielistä puhetta. Jotenkin kaikkein kauheinta on tiedostaa se, mitä tällaiset ”keskustelut” tekevät sateenkaarinuorille, jotka tarvitsisivat erityistä suojelua.

Setan tavoitteena on yhteiskunnan kokonaisvaltainen muutos, jotta ihmisoikeudet ja hyvinvointi toteutuvat Suomessa ja kansainvälisesti riippumatta ihmisten seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä tai sukupuolen ilmaisusta. Siitä ollaan vielä melko kaukana.

On kuitenkin vain tosiasia, että meitä on monenlaisia. On helppo puhua vähemmistöjen asioista enemmistön edustajana. Mutta jos vain vähemmistöt pitävät ääntä itsestään, ei tämä maailma muutu. Enemmistön se on tehtävä. Enemmistön on sanottava, että ketään ei saa syrjiä. On uskallettava ottaa kantaa ja puuttua. Öykkärimäistä puhetta ei pidä sietää. Hiljaa oleminen on väärin.

Kunnillakin on suuri rooli tasavertaisuuden toteutumisessa. Niin myös jokaisella kuntalaisella. Millainen meidän ilmapiirimme on? Ketä palkkaamme töihin? Miten ihmisiin suhtaudutaan?

Turvallista ja onnellista kesää kaikille!

Powered by Labrador CMS