Lääkärilehti: Kelan pääjohtaja nostaa esiin potilaiden karut kokemukset hoitajapuheluista

Lasse Lehtonen kuvaa Suomen mallia hoidon tarpeen arvioinnissa aika eksoottiseksi rakennelmaksi. Kuva: Liisa Takala
Julkaistu Muokattu

Perusterveydenhuollon ongelmia lääkäriin pääsyssä yritetään kuitata erilaisilla hoitajapuheluilla, Kelan pääjohtaja Lasse Lehtonen arvioi Lääkärilehden haastattelussa.

– Potilaiden kokemus asiasta on aika karu.

– Ajatus siitä, että potilasta näkemättä tehtäisiin hoidon tarpeen arviota, on aika eksoottinen rakennelma kansainvälisessä vertailussa. Jos se olisi käypää lääketiedettä, miksei sitä ole missään muualla käytössä?

Lisäksi Lääkärilehden uutisessa kerrotaan, että Lasse Lehtosen mukaan hoitajien tekemän hoidon tarpeen arvion hyödyistä ei ole saatu minkäänlaista tutkimusnäyttöä.

Hoidon tarpeen arvioinnissa selvitetään potilaan hoidon tarve eli yhteydenoton syy, ongelma, sairauden oireet ja niiden vaikeusaste. Näiden tietojen perusteella arvioidaan potilaan tarvitseman palvelun kiireellisyys, luonne sekä se, missä enimmäisajassa potilaan asia tulee hoitaa.

Lue myös:

Powered by Labrador CMS