Kuntaperintä vetoaa asiakaslähtöisyyteen

(Kuva: Ville Miettinen)
Julkaistu Muokattu

Taitoa Kuntaperintä Oy on kaksi vuotta hakenut sijaa kuntien perintätoimessa. Nyt asiakkaita on 80. Perustamisen aikoihin keskusteltiin julkisuudessa siitä, kuinka hyväksyttävää ylikansallisten perintätoimistojen käyttäminen on, kun kunnat perivät saataviaan omilta asukkailtaan. Kuntaperintä määrittelee toimintansa asiakaslähtöiseksi.

Kuntaperintä on kuntien omistaman Taitoan kokonaan omistama tytäryhtiö. Yritys esiteltiin kaksi vuotta sitten Kuntamarkkinoilla.

– Silloin aloitettiin toiminnan valmistelu. Operatiivista toimintaa on ollut noin puolitoista vuotta, sanoo Taitoan toimitusjohtaja Sami Puukari.

Puukari ei halua arvioida markkinaosuuksia eikä kertoa toimeksiantojen määriä.

– Markkinoiden kokoa on vaikea määritellä, hän sanoo.

Asiakkaita Kuntaperinnällä on runsaat 80. Mukana on kuntia, kuntayhtymiä ja kuntien omistamia yhtiöitä.

Helsingin Sanomatkertoi maanantaina, että pelkästään terveydenhoidon maksuja meni ulostottoon viime vuonna lähes 400 000 ja että määrä on kasvanut tuntuvasti. Kunnilla on lisäksi paljon muitakin saatavia kuten päivähoitomaksut ja vesimaksut.

Puukari ei kerro Kuntaperinnän toimeksiantojen määrää, sanoo vain, että se on kasvussa, mitä osittain selittää myös asiakaskuntien määrän kasvu.

Myöskään muilla perintäyhtiöillä ei ole tapana kertoa julkisen sektorin osuudesta toiminnassaan.

Varhainen aktiivisuus

Olemme kotimainen kuntien omistama yhtiö, ja tuottomme jää Suomeen ja omistajakunnille, Puukari sanoo. Yhtiön mahdollinen tuotto menee omistajayhtiölle, jonka omistajiin kaikki asiakaskunnat kuuluvat.

Omistajarakenne merkitsee myös sitä, että Taitoa omistajiin kuuluvien kuntien ei tarvitse kilpailuttaa palveluja.

Yhdeksi kilpailuvaltikseen Kuntaperintä lukee sen, että sen oma perintäjärjestelmä toimii suoraan yhteydessä Taitoan asiakaskuntien taloushallintojärjestelmän kanssa.

Toimintaperiaatteissa Puukari korostaa varhaista aktiivisuutta ennen kuin velalliselle ehtii kertyä paljon perintäkuluja.

– Se on tuottanut tulosta ja on kaikkien etu, Puukari sanoo.

Velallisen on helpompi maksaa ennen kuin kuluja on kertynyt paljon ja kunta saa rahansa nopeammin ja varmemmin.

Muutenkin Puukari puhuu velallisen tapauskohtaisesta huomioonottamisesta, vaihtoehtojen esittelystä ja neuvonnasta.

Puukari ei kuitenkaan allekirjoita määrettä pehmeä yhtiön perintätoimille.

– Ei kai perintää koskaan voi sanoa pehmeäksi.

– Kyllä tarkoitus on, että velallinen saadaan maksamaan. Näin kunta saa rahansa toiminnan pyörittämiseen ja varmistaa että palveluiden käyttäjät maksavat käyttämistään kunnan palveluista kaikki solidaarisesti muita kuntalaisia kohtaan.

Omistaja ei odota suurta tuottoa

Puukari kuvaa yhtiön kasvua jatkuvaksi. Tärkeää yrityksen kehittämisessä on toimeksiantajien määrän kasvattaminen, järjestelmän toiminnan varmistaminen ja perinnän laatu.

Omistaja ei odota suurta tuottoa.

– Mutta kyllä tämän toiminnan kannattavaa täytyy olla. Kulut pitää kattaa ja toimintaa kehittää.

Kuntaperintä Oy:n laskutus toimeksiantajille ei perustu saatavien kokoon. Toimeksiantajia laskutetaan suoritetuista toimenpiteistä. Toimenpiteistä päättää toimeksiantaja.

Kuntaperintä ei osta saatavia.

Kunnioittaa kilpailijoita

Puukari asettaa sanansa varovasti vastatessaan kysymyksiin Kuntaperinnän ja muiden perintäyhtiöiden eroista.

– Me olemme pieni toimija ja kunnioitamme isoja yhtiöitä. Keskitymme hoitamaan tätä omaa nurkkaamme.

– Mutta olemme toki tietoisia ylikansallisiin perintäyrityksiin liittyvästä keskustelusta.

– Uskon, että kaikki perintäyhtiöt kunnioittavat hyvää perintätapaa ja lakia.

Powered by Labrador CMS