Työpaikkauutiset

Kajaani sai uuden kaupunginjohtajan – "On hienoa palata kotikaupunkiin"

Terho Savolainen valittiin keskiviikkoiltana Kajaanin uudeksi kaupunginjohtajaksi.

Julkaistu Muokattu

Kajaanin kaupunginvaltuusto valitsi keskiviikon kokouksessaan Kajaanin uudeksi kaupunginjohtajaksi Terho Savolaisen. Hän on Iisalmen elinkeinojohtaja. 
Kaupunginjohtajan virkavaali toimitettiin suljetulla lippuäänestyksellä. Ensimmäisellä äänestyskierroksella Timo Halonen sai yhden äänen, Antti Määttä 20 ääntä ja Terho Savolainen 30 ääntä. Koska Savolainen sai yli puolet annetuista äänistä, hänet valittiin kaupunginjohtajaksi jo ensimmäisellä äänestyskierroksella.

Kajaanilaislähtöinen Terho Savolainen kertoo odottavansa uuden tehtävänsä aloittamista innolla.

– Olen erittäin kiitollinen saamastani luottamuksesta. On hienoa palata kotikaupunkiin ja päästä johtamaan Kajaania tässä mielenkiintoisessa kehitysvaiheessa yhteistyössä koko organisaation, sidosryhmien, luottamushenkilöiden ja kaikkien kajaanilaisten kanssa, Savolainen toteaa Kajaanin kaupungin tiedotteessa.

Kajaanin kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Peppiina Kahakan mukaan kaupunginjohtajan tehtävä kiinnosti laajasti eri puolilla Suomea, ja kattava rekrytointiprosessi tarjosi hyvät edellytykset arvioida hakijoiden soveltuvuutta tehtävään.

– Kajaani on rohkea ja eteenpäin katsova kaupunki, ja kaupunkimme tulevaisuutta rakennetaan yhteistyöllä.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Minna Leinosen mukaan valinnassa korostuivat erityisesti Savolaisen johtamisosaaminen, yhteistyökyky ja kyky edistää kaupungin strategisia tavoitteita.

– Etsimme kaupunginjohtajaa, joka kykenee rakentamaan luottamusta, innostamaan ihmisiä yhteisten tavoitteiden äärelle sekä vahvistamaan kaupungin elinvoimaa pitkäjänteisesti. Terho Savolainen vakuutti valintaprosessin aikana vahvalla johtamisosaamisellaan, näkemyksellään Kajaanin kehittämisestä ja kyvyllään toimia laajoissa yhteistyöverkostoissa. Hänellä on erinomaiset valmiudet edistää Kajaanin tavoitteita ja johtaa kaupungin kehittämistä tulevina vuosina, Leinonen toteaa.

Uusi kaupunginjohtaja aloittaa työt syksyllä. Siihen asti tehtävää hoitaa vt. kaupunginjohtaja Joni Partanen.

Alun perin hakemuksia saapui 38, mutta hakua päätettiin jatkaa. Jatkohaku päättyi toukokuussa. Haastattelujen jälkeen kolme hakijoista osallistui soveltuvuusarviointeihin. He olivat kunnanjohtaja Linda Leinonen Laukaasta, henkilöstö- ja hallintojohtaja Antti Määttä Rovaniemeltä sekä elinkeinojohtaja Terho Savolainen Iisalmesta.


Powered by Labrador CMS