Janne Kortesmaa on pyöräillyt jokaisessa kunnassa – ”Ei viimeinenkään kunta ihan ilmaiseksi tullut”

Helsingissä sijaitsevan Kuntatalon vaakunakäytävällä otetut kuvat ja tunnelma tuntuivat merkityksellisiltä, Janne Kortesmaa kertoo pyöräilyreissun huipentaneesta vierailusta. Kuva: Tommy Pohjola
Julkaistu Muokattu

Espoolainen Janne Kortesmaa polki vastatuulessa päättäväisesti kohti Kaskisten kaupunkia elokuun ensimmäisenä sunnuntaina.

Kyseessä oli erityinen matka, sillä kaikissa muissa kunnissa 39-vuotias Kortesmaa oli jo pyöräillyt 2020-luvulla.

Poikkeuksellisen kuntakattauksen kruunannut etappi alkoi puolenpäivän aikoihin Vaasasta jo reilun viikon kestäneellä matkalla.

Kaskinen on asukasluvun perusteella – noin 1250 – Pohjanmaan maakunnan pienin kunta ja Suomen pienin kaupunki.

Haastavat sääolosuhteet koettelivat, mutta ne eivät lannistaneet miestä, joka saavutti määränpäänsä iltaseitsemältä.

– Ei viimeinenkään (309:s) kunta ihan ilmaiseksi tullut, Kortesmaa sanoo.

Suomessa on 308 kuntaa.

Toisistaan poikkeavia lukuja selittää se, että Kortesmaa ehti ajaa Pertunmaan kunnassa ennen kuin se liittyi Mäntyharjun kuntaan tämän vuoden alussa.

– Honkajoki oli ainoa kunta, jossa en projektini aikana ehtinyt käydä, ennen kuin se liitettiin Kankaanpäähän vuoden 2021 alussa.

Kuntatalon lämpöön

Kun kaikissa Suomen kunnissa oli pyöräilty, se oli kuntapitsan paikka Kaskisten kaupungissa.

– Minulla on ollut tapana juhlistaa aina tiettyjä pyöräilysaavutuksia pitsan merkeissä.

Kaskisista pyöräily jatkui vielä pääkaupunkiin, ja seuraavana keskiviikkona Kortesmaa suuntasi Kuntatalon vaakunakäytävälle Helsinkiin.

– Tämä vierailu huipensi viimeisen reissun ja koko kuntapyöräilyprojektin.

Kortesmaa kertoo kiinnostuksensa kuntia kohtaan ilmenneen jo kouluaikana.

– Olin pettynyt, kun ysiluokalla emme tehneet maantiedossa perinteistä kuntatyötä eli itse valitun kunnan esittelyä. Revanssin aika oli sitten ylioppilaskirjoituksissa, kun reaalikokeessa oli kysymys kuntaliitoksista.

– Pääsin vastauksessani muun muassa analysoimaan kuntalaisidentiteetin muodostumista juuri tapahtuneen Peräseinäjoen ja Seinäjoen kuntaliitoksen kautta – suku kun on Etelä-Pohjanmaalta lähtöisin.

Kuntakylttejä riittää

Kaikki Suomen kunnat kattaneen pyöräilysavottansa Kortesmaa aloitti toden teolla vuonna 2021.

– Tavallaan aloitin jo vuonna 2020, kun minun oli tarkoitus kiertää kaikki maakunnat. Kaverini vitsailivat tuolloin matkojen edetessä, että aionko kiertää kaikki Suomen kunnat, Kortesmaa muistelee.

Ja siihenhän homma eteni sitten.

– Nämä kuntamatkat olen tehnyt kesälomien puitteissa, ja autottomana ne ovat samalla olleet kotimaanmatkailua parhaimmillaan, it-suunnittelijana työskentelevä Kortesmaa kertoo.

– Minulla on ollut aina tapana ottaa kuva kuntakyltistä, kun olen saapunut uuteen kuntaan. Ihan kaikissa kuntakeskuksissa en ole vielä käynyt, joten matkakohteita riittää kotimaassa jatkossakin.

Keravalla kasvaneelle Kortesmaalle pyörällä liikkuminen on aina ollut luontevaa.

Hyötyliikunta jatkui työmatkapyöräilynä, josta hän sitten siirtyi maantiepyöräilyn pariin. Vuonna 2019 Kortesmaa oli osana Team Rynkeby Finlandia, joka on kesäisin Parisiin polkeva hyväntekeväisyyspyöräilyjoukkue.

Somen kautta kannustusta

Kuntareissut Kortesmaa on taivaltanut pääosin omaan tahtiin.

– Olen tottunut matkaamaan yksin. Yleensä olen edennyt etelästä pohjoiseen. Tänä vuonna reitit ovat olleet enemmän siksakkia, kun viimeisetkin kunnat piti saada kerättyä.

Tietyllä tavalla katsottuna Kortesmaa on ollut kaikkea muuta kuin yksin kunnasta kuntaan pyöräillessään.

Hän on päivittänyt someen matkansa etenemisestä ja tapahtumista.

– Paljon olen saanut kivoja kommentteja. Joku on voinut kertoa, että on kotoisin kunnasta, jossa olen juuri käynyt. Joku toinen on saattanut kertoa kyseisessä kunnassa asuvista sukulaisistaan tai vinkkinsä parhaasta nakkikioskista.

Viimeisimmällä kuntareissullaan Janne Kortesmaa polki reilut 1 600 kilometriä 12 päivän aikana, ilman lepopäiviä. Kuva: Tommy Pohjola

Vaihdevaijeri katkesi

Suomessa on Kortesmaan mielestä kokonaisuutena hyvät tiet pyöräillä, vaikka korjausvelka monin paikoin näkyykin.

Matkat ovat edenneet ennalta suunniteltujen päiväreittien ja varattujen majoitusten pohjalta.

– Tulevia matkoja olen usein suunnitellut jo talvella. Esimerkiksi Ahvenanmaan 16 kuntaa kiersin neljässä päivässä. Oli huolellisesti katsottava lautta-aikataulut. Sekin matka sujui hyvin.

Aivan kommelluksitta kaikki matkat eivät ole sujuneet.

– 2023 pyörästä katkesi vaihdevaijeri Savukoskella, enkä saanut sitä matkan päällä kuntoon, joten se reissu jäi hieman kesken. Loppuloma jatkui kuitenkin pyörähuollon jälkeen uusilla kunnilla Saimaan ympäristössä. Tänä kesänä puolestaan Ulla-myrsky pääsi hieman sotkemaan matkasuunnitelmia.

Levin huippu ja Janne Kortesmaan pyörä. Kuva: Janne Kortesmaa

Seuraava projekti lämpenee

Kortesmaa jaksaa polkea pitkiäkin matkoja kerralla.

– Olen pyöräillyt keskimäärin reilut sata kilometriä päivässä.

Viimeisimmällä reissullaan Kortesmaa polki reilut 1 600 kilometriä 12 päivän aikana, ilman lepopäiviä.

– Paljon on ollut hienoja paikkoja, vaikka maanteitä ajaessa kyllähän se usein sellaista pusikkoa on, niitä maantienäkymiä. Kaikkiaan kuntaprojektissa ajettuja kilometrejä kertyi varmaankin lähes 15000.

Parasta on kuitenkin ollut päästä käymään sellaisissakin Suomen kolkissa, joihin ei välttämättä muuten olisi koskaan päätynyt.

Uudet pyöräilyhaasteet odottanevat jatkossakin.

– Monet ovat jo kyselleet, että mihin pyöräilen seuraavaksi. Voi olla, että ensi kesänä vuorossa ovat kaikki Viron kunnat, Kortesmaa päättää.

Näin Janne Kortesmaan pyöräilyprojekti eteni. Kuva: Janne Kortesmaa

Lue myös:

Powered by Labrador CMS