Kaikki töissä Finn Springin Toholammin pullottamolla – Helle pelasti virvoitusjuoma-alan
Teksti Tapio Mainio
Heinäkuun hellejakso pelasti virvoitusjuoma-alan alkukesän kulutuksen notkahdukselta. Lämmin sää lisää jyrkästi erilaisten pullovesien ja virvoitusjuomien kulutusta. Keskikesän osuus on jopa kolmannes vuoden myynnistä.
–Helle tuli tarpeeseen, sillä poikkeuksellisen viileä alkukesä ja viileä juhannus pääsivät täyttämään varastot. Virvoitusjuomien kulutus on sidoksissa säähän. Sama tilanne on kaikissa alan yrityksissä, sanoo keskipohjalaisen Finn Spring Oy:n toimitusjohtaja Hannu Ali-Haapala.
–Myös kauppa iloitsee helteistä, sillä se oli jo täyttänyt hyvissä ajoin osan juomahyllyistään kesän kysyntää silmällä pitäen, lisää Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden toimitusjohtaja Lasse Pipinen.
Nyt kaikki Toholammin tehtaan työntekijät ovat töissä.
–Lisäksi puramme Lestijärven pullolinjan, jonka tilalle tulee uusi tölkkilinja. Myös Toholammin päätehdasta laajennetaan, kertoo Finn Spring Oy:n kaupallinen johtaja Jarno Aho.
Finn Springin tehtaan lastausalueelta Toholammin Härkänevan kylältä lähteen nyt joka päivä useita rekkakuormia juomia eri puolille Suomea. Viikossa rekkoja käy noin sata.
–Viime vuonna pullotimme noin 100 miljoonaa litraa ja tuotimme noin 120 miljoonaa erilaista pulloa tai tölkkiä, Aho kertoo.
Finn Springistä on kasvanut Suomen suurin lähde- ja makuvesien pakkaaja. Se pullottaa liki 80 prosenttia Suomessa myytävistä vesistä.
–Olemme kauppaliikkeiden omien merkkien suuri sopimusvalmistaja. Valmistamme myös tuotteita yrityksille, joilla ei ole omaa tuotantoa. Lisäksi pullotamme omia Villi brändin tuotteita, Aho sanoo.
Kaupat ovat hänen mukaan lisänneet etenkin monipakkausten myyntiä. Siksi yksittäisten pakkausten toimitusaika on lyhentynyt, mikä lisää automaattivaraston tarvetta.
Yritys on rakentanut uuden automaattivaraston, jolla on varauduttu juomateollisuuden suuriin kausivaihteluihin.
Härkänevan tehtaan uudessa korkeavarastossa on 16 000 paikkaa juomille. Lavalle mahtuu yli seitsemän miljoonaa litraa juomia.
Kesällä Finn Springin työntekijämäärä on mukaan korkeimmillaan, jolloin myös kesätyöntekijät ovat töissä. Yritys työllistää 120 työntekijää. Se on maatalousvaltaisen 2779 asukkaan Toholammin kunnan suurin yksityinen työnantaja.
Suomalaiset kuluttavat virvoitusjuomia noin 58 litraa henkeä kohti vuodessa ja kivennäisvesiä noin 28 litraa henkeä kohti vuodessa.
–Viime vuonna kirjasimme ennätyksellisen 42 miljoonan euron liikevaihdon. Tänä vuonna siihen ei päästä alkukesän myynnin notkahduksen vuoksi, Finn Springin Ali-Haapala kertoo.
Yrityksen toiminta alkoi vuonna 1989, kun Hannu ja Virpi Ali-Haapala alkoivat pakata muovipusseihin lähdevettä maatilan konehallissa, samalla kun he hoitivat lypsykarjaa. Apuna olivat molempien vanhemmat.
Idea lähdeveden pullottamiseen lähti Hannun Lontoossa asuvalta siskolta, jonka mielestä Multilan lähteestä sai paljon parempaa vettä kuin pullosta Lontoossa.
Aluksi vettä myytiin lähinnä Venäjälle, koska Suomen markkinat olivat vielä pienet.
Muutaman vuoden jälkeen karjatilan pitäminen lopetettiin, ja Hannu ja Virpi siirtyivät täyspäiväisesti Finn Springin palvelukseen. Samalla palkattiin uusia työntekijöitä ja muutettiin uusiin toimitiloihin. Vuonna 1994 Finn Spring pullotti 2,5 miljoonaa litraa lähdevettä.
Nyt peltojen keskellä syvällä maaseudulla on suuri juomatehdas nykyaikaisine varastotiloineen sekä pieni kylpylä.
Kylmä kesä rokotti koko Suomessa
Kylmä alkukesä rokotti Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden toimitusjohtaja Pipisen mukaan etenkin vesien ja mietojen alkoholijuomien myyntiä. Kesäkuukausien juomamyynti on arviolta kolmannes jäsenyritysten vuoden myynnistä, Pipinen sanoo.
–Alkukesän myynnin pudotus oli niin suuri, ettei edes hellajakso pysty kuromaan sitä umpeen. Se näkyy jäsenyritystemme koko vuoden liikevaihdossa, Pipinen sanoo.
Juomateollisuuden kokonaismyynti oli vuonna 2023 noin 840 miljoonaa litraa, josta oluen myynti oli 325 miljoonaa litraa. Virvoitusjuomia myytiin 320 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 112 miljoonaa litraa.
–Alan työllistävä vaikutus on noin 3800 työpaikkaa ja välillisesti arvoketjussa lähes 25000 työpaikkaa, Pipinen kertoo.
Hän pelkää, että hallituksen aikeet kiristää alan verotusta vähentää työtä Suomessa.
–Virvoitusjuomien tuonti uhkaa kasvaa, hän huomauttaa.
Helle vauhdittaa yleensä enemmän alkoholittomien kuin alkoholipitoisten juomien myyntiä. Helle näkyy etenkin kivennäisvesien ja vichyjen myynnissä.