Luitko tämän: Oulun keskustan liikenne on mullistumassa – kaupunki aikoo louhia radan ali 70 miljoonan euron bussitunnelin
Tämä juttu julkaistiin alun perin 5.5.2025.
Tapio Mainio, teksti
Oulun kaupunki kaavailee uutta noin 70 miljoonaa euroa maksavaa bussitunnelia rautatien ali, mikä mullistaisi koko keskustan liikenteen.
Sitä voisi verrata aikoinaan Tampereelle rakennettuun Paasikiventiehen, josta muodostui merkittävä sisäänajoreitti kaupungin keskustaan.
– Bussitunneli tulisi Oulussa tarpeeseen, sillä nykyisin kaupunkibussien kulku ahtaan eteläisen alikäytävän ali henkilöautojen seassa on hidasta ja ruuhkaista, sanoo Oulun kaupunkiympäristöjohtaja Marko Kilpeläinen.
Hän esitteli suunnitelmaa ensi kertaa julkisesti Oulun kaupunginjohtaja Ari Alatossavan mediatilaisuudessa maanantai-iltana.
– Aiheesta olisi hyvä käydä kansalaiskeskustelu ennen kuin suunnitelma viedään Oulun päättäjille, Kilpeläinen sanoo.
Liikenteen solmukohta
Etelästä pohjoiseen kulkeva rautatie jakaa Oulun keskustan hankalasti kahteen osaan. Radan ali pääsee tällä hetkellä autolla vain kahden alikäytävän ali, joiden etäisyys toisistaan on noin 500 metriä.
Lisäksi ahtaat radanalitukset on rakennettu 1960-luvulla, jolloin autojen määrä oli vähäinen verrattuna nykyiseen yli 200 000 asukkaan Oulun kaupunkiin.
Uusi bussitunneli tulisi näiden kahden alikäytävän puoliväliin, nykyisen rautatieaseman etelälaidalle Hallituskadun päähän.
– Bussikaistan jatkoa ei ole tarkemmin suunniteltu, mutta luonnollisesti bussit jatkaisivat Hallituskatua myöten länteen kohti keskustaa, Kilpeläinen kertoo.
– Jos hanke toteutuu, bussilla pääsisi keskustasta suoraan rakennettavaan matkakeskukseen, josta muodostuu julkisen liikenteen solmukohta, lisää kaupunginjohtaja Alatossava.
Uutta matkakeskusta on Oulussa odotettu vuosikymmenet.
Uuden matkakeskuksen rakentaminen alkaa kaupungin omalla rahalla ensi vuonna.
Rakentamisen toteuttaa kaupungin parkkiyhtiö Oulun Pysäköinti Oy, joka omistaa muun muassa kaupungin keskustan alla olevan suuren pysäköintilaitos Kivisydämen.
Terminaalin tontilta puretaan tämän vuoden aikana vanha 42-vuotias linja-autoasema.
– Tähän ratkaisuun päädyttiin, koska hankkeelle ei saatu yksityistä toteuttajaa, Alatossava huomauttaa.
Terminaalirakennukseen tulee linja-autolaiturit, parkkirakennus kuuteen kerrokseen sekä onnikoiden odotustilat.
Terminaaliin tulee yhdeksän laituria, pysäköintilaitokseen 650 autopaikkaa ja huoltotunneli.
Alueelle on määrä rakentaa myös suuri kuusikerroksinen toimistotalo, johon tulee vuokralaiseksi Oulun elinkeinoyhtiö BusinessOulu. Sen rakentaa kaupungin vuokrataloyhtiö Sivakka-konserni.
Bussiterminaali on tulossa rakennuksen pohjakerrokseen. Sen päälle on määrä rakentaa suuri toimistotalo, johon tulee vuokralaiseksi Oulun elinkeinoyhtiö BusinessOulu.
Jalankulku radan ali tapahtuisi nykyistä kevyenliikenteen tunnelia myöten, joka sijaitsee louhittavan bussitunnelin vieressä. Pyöräilijöille tehtäisiin radan ali oma ja kapeampi tunneli, joka sijoitettaisiin nykyisen kävelytunnelin viereen.
Juttua muokattu 6.5. kello 8.46, lisätty tietoja mikä rakennus puretaan ja mitä kaikkea uuteen terminaalirakennukseen on tulossa. Lisätty kaupunginjohtajan kommentti siitä, miten hankkeelle ei saatu yksityistä toteuttajaa.
Lue myös: