Uutiset
Sote-uudistuksen välitodistus: Hyvinvointialueille verotusoikeus tai valtio tiukentaa ohjausta – kolmaskin vaihtoehto on
Asiantuntijoiden suositus on, että ensivaiheessa mahdollistetaan pidennetty alijäämien kattamisvelvoitteen määräaika vuoteen 2028 myös niille hyvinvointialueille, jotka tekevät alijäämäisen tuloksen vuonna 2025.
Hyvinvointialueuudistus on edennyt koko maassa uudistukselle asetettujen tavoitteiden suuntaan, mutta moni asia on vielä kesken.
Näin todetaan riippumattoman asiantuntijaryhmän tekemässä laajapohjaisessa hyvinvointialueuudistuksen väliarvioinnissa.
Yhteisessä tiedotteessaan sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä valtiovarainministeriö ilmoittavat, että sote-palvelujen saatavuus on pääosin samalla tasolla kuin ennen uudistusta.
Palvelujen laatu ja yhdenvertaisuus ovat väliarvioinnin mukaan parantuneet.
Erityisesti hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalvelujen myöntämiskriteerit ja palvelujen sisällöt ovat yhtenäistyneet.
Arviointi osoittaa, että yksittäisten palvelujen saatavuudessa ja uudistamisessa on kuitenkin merkittäviä eroja hyvinvointialueiden välillä, tiedotteessa kerrotaan.
Voimia vievä alkuvaihe
Tiedotteen mukaan pelastustoimen palvelujen saatavuudessa ja toimintavalmiudessa on väliarvioinnin mukaan tapahtunut myönteistä kehitystä uudistuksen alkuvuosista.
Alueellisia eroja on kuitenkin erityisesti kasvukeskuksissa, joissa palvelujen saatavuuden kehitys ei ole täysin vastannut väestönkasvun ja demografisten muutosten tarpeita.
Varautuminen kriisi- ja häiriötilanteisiin on kehittynyt, ja valtaosa alueista arvioi varautumisen parantuneen.
Väliarvioinnissa todetaan, että uudistuksen käynnistämisvaihe on vienyt hyvinvointialueilla paljon voimavaroja.
Hyvinvointialueiden hallintorakenteen eli poliittisen päätöksenteon ja johtamisjärjestelmän rakentaminen on ollut työlästä.
Asiantuntijaryhmän mukaan johtamiskyky vaihtelee alueittain.
Monilla hyvinvointialueilla on onnistuttu ihmisten ja muutosten johtamisessa. Alueet, joilla on selkeä strateginen johtamismalli, osaava ylimmän johdon tiimi ja investointeja johtamiseen, ovat edenneet hyvinvointialueuudistuksen toimeenpanossa muita alueita nopeammin.
Jo nyt askelmerkit hallitusneuvotteluihin
Asiantuntijaryhmä oli yhteenvedossaan ja suosituksissaan yksimielinen. Osa toimenpiteistä pitää käynnistää välittömästi, joidenkin jatkokehittäminen vie enemmän aikaa.
Tutkijat näkevät kolme vaihtoehtoista tulevaisuutta: entistä vahvempi alueiden itsehallinto, nykymallin kehittämiseen pohjautuva vaihtoehto tai nykyistä vahvempi valtion ohjaus.
Asiantuntijat pitävät olennaisena, että suunnitelmallisuutta vahvistetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen palvelujärjestelmän uudistamiseksi yli vaalikausien lisäämällä parlamentaarista yhteistyötä.
Kansallista ohjausta ja alueiden sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenteita on uudistettava rohkeasti pitkälle tulevaisuuteen.
Asiantuntijaryhmä ehdottaa, että hyvinvointialueiden määrä arvioidaan valtakunnallisena kokonaisuutena.
Ennen kevään 2027 hallitusneuvotteluja on määriteltävä selkeät toiminnalliset ja taloudelliset kriteerit siitä, miten hyvinvointialueiden rakennetta ja määrää uudelleenarvioidaan.
Ohjauskeinot yhtenäisiksi
Väliarvioinnin mukaan kansallista hyvinvointialueiden ohjausta pitää vahvistaa ja selkeyttää, ministeriöiden tiedotteessa kerrotaan.
Ohjaavien ministeriöiden on muodostettava yhteisymmärrys hyvinvointialueiden strategisesta ja yhdensuuntaisesta ohjauksesta, ohjauskokonaisuudesta sekä sen keskeisistä sisällöistä.
Asiantuntijat esittävät, että ministeriöt sovittavat yhteen olemassa olevat ohjauskeinot siten, että ne auttavat saavuttamaan uudistuksen toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet.
Asiantuntijaryhmän mukaan hyvinvointialueiden rahoitusmallin tunnistetut ongelmat on korjattava.
Suositus on, että ensivaiheessa mahdollistetaan pidennetty alijäämien kattamisvelvoitteen määräaika vuoteen 2028 myös niille hyvinvointialueille, jotka tekevät alijäämäisen tuloksen vuonna 2025 ja joilla kuitenkin on riittävän yksityiskohtainen ja valtioneuvoston hyväksymä suunnitelma.
Tutkijat suosittavat, että sosiaali- ja terveysalan tietopohjaan liittyvät tekniset ongelmat korjataan ja varmistetaan, että kaikki hyvinvointialueet noudattavat yhdenmukaisia ja luotettavia kirjaamiskäytäntöjä, erityisesti diagnoosi- ja sairastavuuskirjauksissa.
Kirjaamiskäytäntöjä auditoidaan tarpeen mukaan laadun varmistamiseksi.
Pidemmän aikavälin suosituksena asiantuntijat esittävät, että alueiden omaa rahoitusvastuuta lisätään ottamalla käyttöön verotusoikeus, mikäli valitaan nykyistä vahvempaan itsehallintoon pohjautuva ratkaisu.
– Hyvinvointialueuudistuksen kaltaisen suuren uudistuksen toimeenpanoa pitää arvioida säännöllisesti, sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemi sanoo.
– Hyvinvointialueuudistus on yksi Suomen historian merkittävimpiä hallinnollisia uudistuksia, ja se muutti julkisesti rahoitettujen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen, tuottamisen ja rahoituksen tavat, Niemi lisää tiedotteen mukaan.