Uhkakuvana apteekkiverkoston mureneminen Suomessa – tällaisilta alueilta palvelut kaikkoamassa, varoittaa Apteekkariliitto

Suomen yli 830 apteekkitoimipisteestä 166 on apteekkareiden ylläpitämiä sivuapteekkeja. Kuva: Apteekkariliitto, Katja Lösönen
Julkaistu Muokattu

Jos apteekkitaloutta uudistetaan sosiaali- ja terveysministeriön (STM) esittämällä tavalla, apteekkiverkosto supistuu, Apteekkariliitto tiedottaa.

Apteekkiverkosto supistuu liiton mukaan etenkin niillä alueilla, joilla terveyspalveluiden saatavuus on muutoinkin heikentynyt, jos apteekkitaloutta uudistetaan sosiaali- ja terveysministeriön (STM) esittämällä tavalla.

Lausuntokierroksella olleessa, STM:n laatimassa hallituksen esitysluonnoksessa on ehdotettu 36 miljoonan euron lääketaksaleikkaus on kohtuuton, Apteekkariliitto tiedottaa.

Liiton mukaan monien apteekkien talous on jo nyt kriisiytynyt tai kriisiytymässä aiempien vuosien lääkesäästöjen, lääkemarkkinoiden muutosten ja kulujen kasvun seurauksena.

Lisäksi luonnoksessa on ehdotettu muutoksia apteekkiveroon, joista etenkin sivuapteekkien apteekkiverovähennyksen poisto vaarantaisi apteekkipalveluiden saatavuuden useilla paikkakunnilla.

– Lausunnolla ollut ministeriön esitysluonnos vaarantaisi maan kattavan apteekkiverkoston, Apteekkariliiton puheenjohtaja Risto Holma varoittaa.

Itsehoitolääkeasiat luupin alla

Apteekkariliiton tiedotteen mukaan sivuapteekkivähennyksen poisto eriarvoistaisi apteekkeja, sillä liiton mukaan se muuttaisi veron progressiota niin, että vero kiristyisi nykyiseen veroon verrattuna merkittävällä määrällä niin pieniä, keskisuuria kuin suuriakin apteekkeja.

– Ei voi olla niin, että kaikkein eniten kärsisivät ne apteekit, jotka varmistavat palveluiden saatavuutta harva-alueilla. Sivuapteekkiverkosto tulisi merkittävästi harvenemaan, ja todennäköisesti lopettamaan joutuisi myös moni pieni pääapteekki, Holma arvioi tiedotteen mukaan.

STM ehdottaa, että apteekkiveroa perittäisiin jatkossa lääkemyynnin myyntikatteen eikä liikevaihdon perusteella, kuten nykyisin. Veroluokkien määrää ehdotetaan supistettavaksi nykyisestä kymmenestä kuuteen.

– Ministeriön ehdottama kuuden veroluokan apteekkiveroasteikko on epäjohdonmukainen, ennakoimaton ja kohtelisi erilaisia apteekkeja hyvin eri tavalla, Holma huomauttaa.

Ministeriön esittämässä mallissa jo keskikokoiset, 4–5 miljoonan euron liikevaihdon apteekit joutuisivat samaan apteekkiveroluokkaan kuin satojen miljoonien eurojen liikevaihtoa takova julkinen toimija, Yliopiston Apteekki, tiedotteessa kerrotaan.

Holman mukaan on muodostumassa apteekkitalouden uusjako, jota apteekkariyrittäjät eivät ole voineet mitenkään ennakoida hakiessaan apteekkilupaa, harkitessaan investointeja tai arvioidessaan yritystoiminnan edellytyksiä.

Holma on huolissaan siitä, että nyt ehdotetaan myös joidenkin itsehoitolääkkeiden myyntikanavan laajentamista apteekkien ulkopuolelle.

Ehdotus on hänen mukaansa ristiriidassa rationaalisen lääkehoidon tavoitteiden kanssa ja se heikentäisi farmaseuttisen neuvonnan saatavuutta ja apteekkien taloutta entisestään.

– Laajempaan myyntiin kaavaillusta itsehoitolääkevalikoimasta on poistettava ainakin närästyksen hoitoon käytettävät famotidiini-valmisteet, sillä närästysoireiden taustalla voi olla vakavia, välittömästi hoitoa vaativia sydänoireita, Holma muistuttaa tiedotteen mukaan.

Näin Apteekkariliitto korjaisi apteekkiveroehdotusta

  • Lisätään ehdotettuun apteekkiveroasteikkoon kaksi uutta veroluokkaa ja nostetaan ylimmän veroluokan alaraja ehdotetusta 1,5 miljoonasta eurosta 2,1 miljoonaan euroon.
  • Korotetaan nollaveroluokan yläraja ehdotetusta 200 000 eurosta 300 000 euroon.
  • Kohdennetaan apteekkiluvan ehtona oleville sivuapteekeille 150 000 euron ja oikeutena oleville sivuapteekeille 120 000 euron apteekkiverovähennys.
  • Otetaan veron laskennassa huomioon kaikki myyntikatteeseen vaikuttavat tekijät, kuten tukkukauppojen ja annosjakeluyksiköiden toimitusmaksut.

Lähde: Apteekkariliitto

Lue myös:

Powered by Labrador CMS