Uutiset
Vantaan kaupunginvaltuusto teki historiallisen suuren päätöksen – "Nuoret odottavat ratikkaa"
Kaupunginvaltuusto äänesti Vantaan ratikan tarkistetun hankesuunnitelman hylkäämisestä.
Osa kaupunginvaltuutetuista halusi keskeyttää hankkeen, koska lokakuussa selvisi, että hankkeen hinta nousee yli sadalla miljoonalla eurolla eikä raitiovaunun päätepysäkki ulotu Helsinki-Vantaan lentoasemalle asti.
Hylkäysesitys kaatui äänin 44–23. Asiakohtaan jätettiin neljä pöytäkirjalausumaa ja neljä eriävää mielipidettä.
Valtuutetut keskustelivat yli viiden tunnin ajan siitä, pitäisikö ratikka rakentaa vai ei.
– Raiteet nostavat maan arvoa enemmän kuin mikään muu investointi, Timo Lahti (kok.) huomautti.
– Julkisen rakennushankkeen kautta tehty työllistäminen on erittäin järkevää.
Myös Anssi Aura (kok.) näki hankkeen kannattavana.
– Näen kokonaisuuden hallittavana ja kehitystä tuovana.
Hanketta puolustaneita ja sitä vastustaneita yhdistivät näkemykset siitä, että nyt tehdään erityisen suuri ja merkittävä päätös.
Anni Juulia Tuomainen (vihr.) painotti, että ratikkaan panostamalla luodaan paljon mahdollisuuksia.
– Maksamme raiteiden ympärille muodostuvista palveluista. Maksamme monille sopivasta kulkuvälineestä. Meillä ei ole varaa olla rakentamatta ratikkaa.
– Nuoret odottavat ratikkaa, Tuomainen lisäsi.
Vantaan kaupunginvaltuutettu Tiina Tuomela (kd.) kertoi vastustavansa Vantaan ratikkaa taloudellisten syiden takia.
– Ratikka ei ole järkevä hanke. Joudumme jo nyt sopeuttamaan taloutta. Kuntalaisten palveluita ei saa vaarantaa.
Tarkistetun hankesuunnitelman mukaan Vantaan ratikka-allianssi rakentaa raitiotien ensimmäisessä vaiheessa Mellunmäestä Aviapoliksen aseman pohjoiselle sisäänkäynnille ja jatkosta Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalialueelle päätetään vuoden 2027 loppuun mennessä.
Ratikan hankesuunnitelman tarkistettu kokonaiskustannusarvio on noin 750 miljoonaa euroa, josta Vantaan rahoitusosuus on 541 miljoonaa euroa.
Kaupunki tiedottaa, että Vantaan ratikan rakentaminen alkaa tänä vuonna ja liikennöinti voidaan aloittaa vuoden 2029 lopulla.